Güçlü Bağışıklık Sistemi İçin Yapılması ve Tüketilmesi Gerekenler

Güçlü Bir Bağışıklık Sistemi İçin Yapılması Gerekenler

  • Sigara içmemek
  • Düzenli egzersiz yapmak
  • Sağlıklı kiloyu korumak ve dengeli beslenmek
  • Alkolden kaçınmak
  • Yeterince uyumak
  • Stresi en aza indirmek
  • Elleri sık ve doğru bir şekilde yıkamak
  • Ağız hijyenine dikkat etmek

Bağışıklık Sistemini Güçlendirmek İçin Hangi Gıdalar Tüketilmelidir?

Öncelikle sağlıklı ve dengeli bir beslenme çok önemlidir. Sağlıklı kalmak için besin çeşitliliği ve dengeli bir diyet uygulamak özellikle içinde bulunduğumuz bu günlerde hayati önem taşımaktadır. Genel olarak taze sebze ve meyve tüketimi bağışıklık sistemini güçlendirmenin bel kemiğini oluşturmaktadır. Bununla beraber aşağıdaki besinler de içerdikleri yüksek antioksidanlar, prebiyotikler ve yağ asitleri ile öne çıkmaktadır.

Kefir: Tam bir “probiyotik bombası” olarak bilinen kefir, en güçlü, en etkili bağışıklık güçlendirici içecektir.

Balık: Omega-3 yağlarından zengin yapısı, kaliteli proteinlere sahip oluşu, D vitamini, fosfor ve kalsiyum zenginliği “bağışıklık dostu besinler” sıralamasında balığı önemli ve ayrı bir konuma getirir. Çiftlik balığı yetine deniz balığı tüketilmesi daha doğru olacaktır.

Yaban Mersini: Yaban mersini, bir kişinin bağışıklık sistemini güçlendirmeye yardımcı olabilecek antioksidan özelliklere sahip olan “antosiyanin” adı verilen bir “flavonoid” türü içerir.

Bitter Çikolata: Bitter çikolata, lezzetinin yanı sıra vücuda yararı olan “teobromin” isimli maddeleri içerir. Teobrominler, antioksidandır ve antioksidanlar vücudu serbest radikal denen zararlı atıklardan korur. Serbest radikaller vücudun hücrelerine zarar verebilir ve çeşitli hastalıkların oluşmasına katkıda bulunabilir. Potansiyel faydalarına rağmen, bitter çikolata, kalori ve doymuş yağ bakımından yüksektir, bu nedenle şekersiz bitter çikolata tercih edip az miktarda tüketilmelidir.

Zerdeçal: Zerdeçal, içerdiği “kurkumin” ile antioksidan ve antienflamatuar etkilere sahiptir. Bu nedenle, zerdeçal tüketmek bir kişinin bağışıklık cevabını artırabilir. Zerdeçal tüketirken “kurkumin” etkinliğini artırmak için karabiber ve zeytinyağı da kullanmak gerekir.

Brokoli: Brokoli, önemli bir C vitamini kaynağıdır. Ayrıca, “sülforafan” gibi güçlü antioksidanlar içerir. Bu nedenlerden dolayı, bağışıklık sistemi sağlığını desteklemek için düzenli olarak yemek listesine eklemek faydalı olacaktır. Brokoli, haşlanarak salata şeklinde tüketilebileceği gibi çorba olarak da tüketilebilir. Hazırlayacağınız brokoli çorbasının içerisine krema eklemek, çocukların brokoliye has kokusundan rahatsız olmasını engelleyebilir.

Ispanak: Ispanak, “flavonoidler”, “karotenoidler”, C vitamini ve E vitamini dahil olmak üzere; birçok temel besin ve antioksidan içerdiğinden bağışıklık sistemini güçlendirmek için tercih edilebilir. Bunun haricinde ıspanak, içerdiği besinlerle hücre bölünmesine ve DNA onarımına yardımcı olur.

Zencefil: Zencefil, çeşitli yemeklerde baharat olarak tüketilebilir, ayrıca tatlılarda kullanılabilir ya da çay olarak içilebilir. Yapılan çalışmalar zencefilin hastalıkları önlemeye yardımcı olan “antienflamatuar” ve “antioksidatif” özelliklere sahip olduğunu göstermektedir. Bununla beraber, zencefil üzerinde yapılan çalışmalar halen kısıtlıdır ve hastalıkları etkili bir şekilde önleyip önleyemeyeceğini doğrulamak için daha fazla araştırma gereklidir.

Sarımsak: Sarımsak, soğuk algınlığı ve diğer hastalıkların önlenmesi için eski zamanlardan beri yaygın olarak kullanıldığı bilinmektedir.  Son derece kuvvetli antibiyotik etki gösteren sarımsak, vücuttaki enfeksiyonu da kurutma kapasitesine sahiptir. Ayrıca, içeriğindeki “alicin” maddesinin grip semptomlarını da azalttığı bilinmektedir.

Yeşil Çay: Yeşil çay az miktarda kafein içerir, bu nedenle siyah çay veya kahveye alternatif olarak da tüketilebilir. Yaban mersini gibi yeşil çay da, soğuk algınlığı riskini azaltabilen “flavonoidler” içerir. İçeriğindeki “epigallokateşin” maddesi çok kuvvetli antioksidandır ve bağışıklık sistemini kuvvetlendirir.

Ay çekirdeği: Ay çekirdekleri zengin E vitamini kaynaklarıdır. E vitamini diğer antioksidanlar gibi serbest radikallerle savaşarak bağışıklık fonksiyonunu iyileştirir. Ay çekirdeğini atıştırmalık olarak tüketebileceğiniz gibi salatalara veya kahvaltılık gevreklere ekleyebilirsiniz. Ay çekirdeğini fazla tüketmek kilo alımına neden olabileceği için miktar konusunda dikkatli olunmalıdır.

Portakal ve Asitli Meyveler: Portakal, mandalina, kivi, limon gibi asitli meyveler iyi C vitamini kaynaklarıdır. C vitamininin bu virüslerle savaşmada önemli bir rolü olduğu bilinmektedir. Sonuç olarak C vitamini yaygın soğuk algınlığı semptomlarının süresini azaltabilir ve bağışıklık sisteminin işlevini geliştirebilir. Mutlaka taze tüketilmesi gereken portakal ve asitli meyvelerdeki C vitamini, ısıya duyarlıdır ve ısıya maruz kalırsa kullanılamaz hale gelir. 

Uzm. Dyt. Ayfer Bozkurt
Beslenme ve Diyetetik Uzmanı
Lokman Hekim Sağlık Grubu

 

Beslenme ve Diyetetik bölümümüzden randevu almak ve “Online Diyetisyen” hizmetimizden yararlanmak için aşağıdaki formu doldurmanız yeterli olacaktır.

Ad Soyad:

Telefon Numarası:

E-Posta Adresi:

Hastane: